Pressade företag agerar på olika sätt

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2006:

Enligt institutionell teori måste nya företag anpassa sig till branschens rådande villkor och normer för att ha en chans. Entreprenörskapsteorin hävdar tvärtom att de nya företagens konkurrenskraft sitter i nytänkandet. Denna paradox testas av Tomas Karlsson, Benson Honig, Friederike Welter, Leora Shakked och Arie Sadaovski i kapitlet A Cross-National Comparison of Incubated Organizations: An Institutional Perspective som ingår i boken International Entrepreneurship (Elsevier, 2005). De har studerat svenska och israeliska inkubatorföretag och konstaterar bland annat att samtliga sökte såddkapital. De israeliska företagen ville gärna anpassa sig, men lyckades ändå inte vinna legitimitet. Det gjorde däremot de svenska företagen, trots låga intentioner att ge efter för institutionella krav.

För mer info: tomas.karlsson@ihh.hj.se———–

1036

DELA