Positivt med deltagardriven företagsinkubator
- Publicerad: 30 mar 2006,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 30 mar 2006,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2006:
En fullservicelösning där man kan fokusera på sitt företag från dag ett, få hjälp av andra och framstå som större och mer kompetent inför kunderna. Företagare är positivt inställda till att etablera sin verksamhet i inkubatorer.
Anne Böllingtoft har studerat en deltagardriven företagsinkubator bestående av ett sjuttiotal företag. I avhandlingen The Bottom-Up Business Incubator: A Collaborative Approach to (Entrepreneurial) Organizing? beskriver hon hur företagarna samarbetar och vilka fördelar de ser med att ha sin verksamhet i inkubatorn.
– Inkubatorn startades av ett femtontal nyblivna företagare som behövde affärslokaler till ett bra pris. Det var praktiskt och billigt att gå samman och dela på gemensam service. Sedan fick detta effekter i form av ökat samarbete och större nätverk, berättar ekonomie doktor Anne Böllingtoft, Handelshögskolan i Århus.
Företagen i inkubatorn får en fullservicelösning där de kan flytta in och börja arbeta från dag ett. Det finns också en positiv effekt i att synas tillsammans med många andra företag.
– Företaget ser större och mer professionellt ut inför kunderna genom att ha verksamheten i inkubatorn, i stället för att till exempel ha kontor hemma i källaren.
Sociala aspekter
Även de sociala aspekterna är viktiga för företagarna. När man verkar inom en inkubator finns det alltid någon i närheten att fråga eller dela erfarenheter med.
– Företagarna delar med sig av sin kunskap och erfarenhet på ett informellt sätt. Det förekommer till exempel inga pengatransaktioner mellan dem.
Företagen i inkubatorn samarbetar professionellt och kan ibland kombinera sina affärsidéer eller arbeta för varandra som underleverantörer. Det innebär också att de kan ta emot större order och konkurrera med större företag.
– Men för att entreprenörerna ska samarbeta med varandra, behövs personliga relationer och någon sorts tillit mellan dem. Annars samarbetar de inte.
Entreprenörerna själva poängterar vikten av att ha rätt attityd. Till exempel är det viktigt att ha en positiv syn på samarbete, att dela med sig av kunskap och erfarenhet samt att ha samma syn på normer och värderingar. Ett par sådana viktiga värderingar är att man inte stjäl någon annans kund och att all information från ett annat företag hanteras konfidentiellt.
Bestämmer själva
Samarbetsföretagen har också en överenskommelse om att cirkulera hjälp till varandra efter behov. Om företag A hjälper företag B med något, betyder det inte automatiskt att B ska ge hjälp tillbaka till A. I stället kan hjälpen komma från företag C.
– Det innebär att företagen får den specifika hjälp de behöver. Detta fungerar inte alltid i praktiken, men för majoriteten av företagen fungerar det i de flesta fall.
Det som skiljer denna deltagardrivna företagsinkubator från inkubatorer som initieras av stat och kommun är att den inte får något ekonomiskt stöd från staten. Man erbjuder inte heller de deltagande företagen experthjälp, eller lånar ut kapital.
– Det finns ingen professionell ledning av inkubatorn, företagarna driver den tillsammans. De bestämmer själva hur allt ska fungera.
Anne Böllingtoft menar att hennes avhandling väcker en viktig fråga: Hur kan staten bäst ge stöd till nystartade företag?
– I Danmark har vi mest direkt stöd till enskilda företag. I stället kan man ge stöd till en sådan här företagsinkubator och ge grundförutsättningar på det viset. Det är inte alltid mest framgångsrikt att stödja det enskilda företaget, säger hon.
För mer info: anns@asb.dk———–