Popmusiker hanterar både kommers och kultur

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

I den akademiska världen är långa titlar – och undertitlar – snarare regel än undantag. Henrik Ferdfelt, Stockholms universitet, går mot strömmen och benämner sin avhandling kort och gott: pop.

Popmusiker måste å ena sidan vara kreativa när de skapar sin musik. Å andra sidan måste de organisera, marknadsföra och finansiera som vilken annan företagare som helst. Henrik Ferdfelt har intervjuat ett antal svenska popmusiker som upplever en problematisk obalans mellan det kreativa och det kommersiella. Men analysen visar att de hanterar detta på ett intressant sätt. I stället för att lyfta fram en motsättning betonar de ett inkluderande perspektiv. De är inte antingen-eller, utan både-och.

Ferdfelts slutsats är att både Homo Economicus och Homo Creatus får kliva åt sidan i beskrivningen av popmusiker. Plats på scenen i stället för Homo Intermezzo. Han eller hon kan bäst beskrivas som en nomad i ständig rörelse, en aktör som hela tiden skiftar fokus mellan det ekonomiska och det kreativa. Resonemanget hänger på många sätt ihop med entreprenörsdiskursen.

– Precis som entreprenörer handlar popmusiker – i stället för att inte göra någonting. Samtidigt som de är innovativa och kreativa tänker de på möjligheterna till kommers. Enligt så kallade rationella beslutsmodeller kan vi bara ha ett objekt för våra inre och yttre ögon, men det synsättet stämmer inte med mina resultat, säger Ferdfelt.

Han menar att i stället för att förespråka lösningar med endast ett alternativ, kan arbetslivet berikas genom att hantera krafter, influenser och annat som påverkar livet.

– Entreprenören lever i många fall på sin goda förmåga att skapa idéer, och därefter realisera dem i en verksamhet. Ibland ter sig kanske de byråkratiska, administrativa, finansiella eller skattemässiga frågorna något mindre spännande. Icke desto mindre löser entreprenörerna och musikerna dem i sitt arbete.

För mer info: ferdfelt@gmail.com———–

2001

DELA