Passionen för projektet framåt
- Publicerad: 29 maj 2015,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 29 maj 2015,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2015:
En passion som gränsar till besatthet. Så beskrivs ofta entreprenörers engagemang, och i det finns en något negativ underton. Adesuwa Omorede har studerat sociala företag i Nigeria och regionala utvecklingsprojekt i Sverige. En av hennes delstudier visar att passionen kan vara positiv – och avgörande för framgången.
Entreprenörens motivation påverkar hela den entreprenöriella processen: Från den första identifieringen av möjligheter, till idéformulering, utvärdering, planering, lansering, utveckling och tillväxt.
Motivationen kan vara rationell och kalkylerande, men det finns också en mer känslomässig sida. Den har Adesuwa Omorede fördjupat sig i. Hennes avhandling har titeln Affective Motivation: Studies of its Importance for Entrepreneurial Activities och har lagts fram vid Luleå tekniska universitet.
– Jag har studerat entreprenöriell motivation och passion i olika typer av organisationer, säger Omorede.
Avhandlingen består av fyra artiklar där den första är en litteraturstudie över forskningsområdet entreprenörskap och psykologi. Den andra och tredje artikeln bygger på intervjuer med sammanlagt 37 sociala entreprenörer i Nigeria, samt 63 anställda, vänner och familjemedlemmar i deras närhet.
– Jag var intresserad av vad som drev entreprenörerna. De såg missförhållanden i sitt lokalsamhälle och tänkte: ”Jag måste göra något”.
Nigeria har en ovanligt hög andel sociala entreprenörer, och de tacklar stora utmaningar. Cirka 70 procent av befolkningen lever i fattigdom. Den senaste tidens våld och terror har förvärrat situationen ytterligare. För att kunna fortsätta sin verksamhet har många av entreprenörerna tvingats flytta till säkrare områden.
De arbetar exempelvis med att utveckla utbildningssystemet, skaffa fram rent vatten och elektricitet, öka kvinnors inflytande och hjälpa människor att starta företag.
– När jag intervjuade och observerade entreprenörerna såg jag passion i deras beteenden. De var känslomässigt motiverade, vilket skapade mening och gav företaget ett högre värde.
– Deras engagemang och passion gör att de kan satsa mer tid och energi. Och det ger resultat: Företagen utvecklas även i perioder då de möter stort motstånd. För att entreprenörerna sedan ska orka fortsätta över tid, är det viktigt att de får stöd från sitt sociala nätverk, säger Adesuwa Omorede.
Avhandlingens fjärde artikel bygger på en enkätstudie av 134 projektledare som jobbar med regional utveckling i Sverige. Omorede har studerat förhållandet mellan kompetens, passion och projektledning. Hon finner att passion och kompetens samspelar, och kan avgöra om projektet blir lyckat.
Det finns ett positivt linjärt samband mellan projektledarens kompetens och passion. Om projektet möter motstånd är det större chans att det når i mål med en passionerad ledare. Men om projektgruppen är mycket kompetent minskar projektledarens passion.
– Om teamet är extremt kompetent behöver inte projektledaren engagera sig lika mycket, helt enkelt. För att öka motivationen kan han eller hon söka efter andra, mer utmanande, uppgifter åt sig själv och projektgruppen.
– Att vara passionerat intresserad av något, på gränsen till besatt, kan vara negativt. Men mina studier visar också på positiva effekter: Man engagerar sig i svårare uppgifter – och ser resultat, säger Adesuwa Omorede.
– Entreprenörer och ledare bör vara medvetna om sin egen motivationsgrad, och kompetensen i det team de har omkring sig. För att hålla elden vid liv kan de behöva öka utmaningarna, och sätta högre mål, konstaterar hon.
Kontakta adesuwa.omorede@yahoo.com———–