Öppenhet medför nya utmaningar
- Publicerad: 27 maj 2016,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 27 maj 2016,
- 3:26 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2016:
Öppna innovationsprocesser, där användarnas önskemål och idéer tas till vara, lockar många företag. Men hur funkar det i praktiken? Det är temat för Carina Sjödins licentiatuppsats.
För de flesta företag innebär öppen innovation en stor omställning – och många utmaningar. Det gäller att bygga en organisation där både kulturen och strukturerna välkomnar externa idéer. Carina Sjödin fokuserar i sin licentiatuppsats på tjänsteinnovation. Hon har lagt fram User-Involved Service Innovation: Three Perspectives on Co-Creation vid Mälardalens högskola.
Sjödin konstaterar att lärandet sker genom en pågående dialog, och att innovation kan komma till stånd först efter många och komplexa möten. I de företag som hon har studerat var ledningen positiv till att öppna upp innovationsprocesserna, men de saknade förståelse för de praktiska hindren. Mellancheferna, som behövde utöva den nya innovationspraktiken, mötte utmaningar kring attityder, relationer och organisationsstrukturer.
Användarna hade blandade känslor. Å ena sidan: Positivt att bli involverad och bidra till organisationens utveckling. Å andra sidan: Oklart vad den egna rollen består i, och vad som krävs.
Med ökad kunskap om hur olika parter upplever det gemensamma värdeskapandet kan omställningen till öppen innovation löpa smidigare, konstaterar Carina Sjödin.
Kontakta carina.sjodin@mdh.se———–