Önskan att växa ger positiva resultat

Maria
Marathon Sjöberg
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2006:

De entreprenörer som har en tydlig ambition att växa redan från början, skapar företag som tidigt visar positiva resultat. Det visar avhandlingen Early Business Performance – Initial factors effecting new business outcomes.

Espen John Isaksen har studerat nystartade företags tidiga resultat vad gäller omsättning, investerat kapital och antal anställda mätt i arbetstimmar.

– De flesta undersökningar tittar på unga företag som är 5-6 år, men jag ville undersöka vad som sker väldigt tidigt i företaget. Det gör min studie unik, säger ekonomie doktor Espen John Isaksen, Handelshögskolan i Bodö.

Han har gjort en kvantitativ studie, med tre teoretiska perspektiv, för att utveckla forskningsmodeller. Den första modellen handlar om entreprenörens tillväxtintentioner, den andra om dennes humankapital och den tredje om olika strategiska val tagna vid företagsstarten.

Studien är baserad på ett representativt urval av norska företagare som fick svara på en enkät vid tidpunkten för registreringen av sin firma. 19 månader senare gjordes en telefonintervju för att samla in uppföljningsdata kring omsättning, investerat kapital och totalt antal arbetstimmar i företaget.

Intentionen viktig för tillväxt

Avhandlingen fokuserar på frågan: Vilka faktorer vid företagsregistreringen är viktiga för att nå tidiga resultat?

– Ett viktigt fynd är att intentionerna betyder mycket. Slutsatsen jag drar är att planerna som entreprenören har vid starten av företaget har starkt samband med hur stort företaget blir.

Däremot är entreprenörens självupplevda kompetens inte alls lika viktig för företagets framgång. Önskan att växa är mycket viktigare.

I modellen som behandlar entreprenörens kompetens, humankapitalmodellen, har Isaksen sett på entreprenörens utbildning, arbetslivserfarenhet och erfarenhet av att driva företag.

– Har personen varit anställd och arbetat med samma sak tidigare, eller haft egen firma inom samma område finns ett starkt samband. Ju mer likt det nya företaget är, desto bättre blir det tidigt i utvecklingen.

De som startade upp i team, två eller flera i ett företag, var också mer framgångsrika. Däremot var det svårare att få en snabb tillväxt med en helt ny produkt.

– Lite överraskande fann jag att de företag som satsade mot den lokala marknaden fick ett bättre resultat. Men det tror jag kan ändra sig lite över tid. Det är nog enklare att komma igång lokalt, medan den internationella marknaden kan ge mer på sikt, menar Isaksen.

Nära och kära påverkar

Studien visar även på vikten av nätverket runt företagaren. Hur familjen uppfattar entreprenören påverkar företagets förmåga att växa.

– Det är viktigt för policymakers och de som ska ge lån att tänka på. Det är inte bara entreprenören själv, utan också hans eller hennes nära omgivning som avgör om företaget ska växa.

Espen John Isaksen har även utvecklat en integrerad forskningsmodell där de tre teoretiska perspektiven kombineras. Han har undersökt om faktorer knutna till entreprenörens humankapital och företagets strategiska val kan förklara tidiga företagsresultat – utöver entreprenörens tillväxtintentioner.

Den integrerade forskningsmodellen stöds i avhandlingen. Detta indikerar att det passar bra att använda olika teoretiska perspektiv och flera analysnivåer när man studerar variation i tidiga företagsresultat, menar Isaksen.

För mer info: espen.john.isaksen@hibo.no———–

1294

DELA