Olika synsätt skiljer givar och tagare

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2001:

Bra ränta. Det är viktigast för företaget när det ska välja bank. Men banken tror att den främst konkurrerar med service och produkter.
– Det är intressant för både banker och företag att veta hur deras perspektiv skiljer sig åt, säger Volker Bruns vid Handelshögskolan i Jönköping.

I sin licentiatuppsats A dual perspective on the credit process between banks and growing privatly held firms, har Volker Bruns intervjuat dels växande små och medelstora företag, dels banker om vad de tycker är viktigt när de ska låna respektive låna ut pengar.

– Att jag har tittat på kreditbedömningsprocessen ur både bankens och företagets perspektiv gör mitt projekt speciellt. Oftast väljer man det ena eller det andra.

Ytterligare en skillnad i synsätt mellan kreditgivare och kredittagare är att företagen fokuserar på det projekt de för tillfället behöver pengar till. Banker är däremot mer intresserade av företagen som helhet.

– För banken spelar det ingen större roll om ett speciellt projekt lyckas eller misslyckas. Banken vill ju att hela företaget ska gå bra så att den får tillbaka sina pengar.

En annan skillnad är att företagen tycker att tillväxt är det mest relevanta måttet på framgång, medan bankerna vill att företagen ska generera ett bra kassaflöde. Återigen handlar det om att få in räntebetalningar.
En likhet mellan banker och företag är att båda tycker att det är positivt att ha en etablerad relation med den andra parten. Men av olika anledningar.

– Banken förväntar sig bra information från en känd låntagare, och därmed en lägre informationskostnad. Kunden tror att en bra relation kan leda till bra finansiell rådgivning och bättre tillgång på krediter.

I likhet med Patric Andersson har Volker Bruns kommit fram till att olika banker ibland ger olika svar till samma kreditsökande. Båda forskarna menar också att det är viktigt att företagen tänker på hur de presenterar information för banken när de söker kredit.

– Det är viktigt att informationen är väl genomtänkt, och att man har med sig den information som banken vill ha. Det ger ett bättre intryck om man presenterar rätt information på en gång, säger Volker Bruns.
———–

1952

DELA