NY STUDIE: Tidigare studenter har viktig roll i ekosystemet

Maria
Gustafsson
DELA
Foto: Unsplash.

 

Tidigare entreprenörskapsstudenter håller sig ofta kvar i universitetets ekosystem. Nu har forskare studerat vad de bidrar med.

Universitets och högskolors främsta uppgifter är att bedriva forskning och utbildning. Men de har också en tredje uppgift; att samverka med det omgivande samhället – till exempel organisationer, företag, föreningar och individer. Tillsammans med universitet bildar aktörerna ett så kallat ekosystem, i det här fallet ett entreprenöriellt ekosystem. Tanken med den tredje uppgiften är att kunskap ska få bred spridning och på så vis bidra till lokal, regional och nationell utveckling.

– Vår studie visar att före detta studenter, så kallade alumner, har en central roll i det arbetet, säger Ziad El-Awad vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, Lunds universitet.

Ziad El-Awad. Foto: Privat.

Han är en av forskarna som har studerat hur alumner engagerar sig i det entreprenöriella ekosystemet kring Lunds universitet och hur de påverkar dynamiken.

Tre typer av engagemang

I studien har man funnit tre typer av engagemang hos tidigare entreprenörskapsstudenter. Det utforskande engagemanget uttrycker sig genom att alumnen fokuserar på att skapa relationer för att ha koll på vem man ska kontakta när och var. Personen undersöker, jämför och sammanställer information om olika samarbetsevenemang som ekosystemet erbjuder.

Det instrumentella engagemanget finns hos de alumner som har gjort vissa framsteg som entreprenör. De interagerar främst strategiskt och målinriktat med aktörer i ekosystemet som de tror kan bidra till utveckling av sitt startupföretag.

Ett tredje engagemang är det emotionella. Det finns hos de alumner som är angelägna om att bli en del av ekosystemet. De vill bidra med sin kunskap och engagemang för att utveckla andra och öka sitt egenvärde. De har ofta en social drivkraft och brukar bli mentorer eller coacher till nya studenter.

– Vissa engagemang bygger på att ge och andra på att ta. Men båda bidrar till att de entreprenöriella ekosystemen runt universitet blir effektiva och livskraftiga, förklarar Ziad El-Awad.

Kontakta ziad.el-awad@fek.lu.se

Mer om studien
Studien heter Unpacking the early alumni engagement of entrepreneurship graduates (2022) och är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Small Business Management. Forskare i studien är Ziad El-Awad, Jasna Pocek och Diamanto Politis vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, Lunds universitet samt Jonas Gabrielsson, Högskolan i Halmstad.

1021

DELA