NY RAPPORT: Småföretagare saknar digital kompetens

Maria
Linde
DELA
Foto: Christin Hume/Unsplash

Många småföretagare inser att försäljning i sociala medier och e-handel skulle kunna stötta verksamheten i kristider. Men brist på digital kompetens hindrar dem.

Pandemin har slagit hårt mot många företag under krisen. De allra minsta har ofta små ekonomiska marginaler, och för att rädda företaget har många försökt hitta nya lösningar för verksamheten. Vissa har till och med skapat helt nya affärsmodeller. Att sälja produkter och tjänster via sociala medier eller e-handel är det många småföretagare som har experimenterat med under krisen.

Digitalisering har visat sig vara en viktig nyckel för att anpassa sig till krisen. Men brist på digital kompetens är för många ett hinder. 30 procent av småföretagen behöver investera mer i generell digital kompetens för att säkra sin framtida konkurrenskraft.

– Främst vill företagen utveckla kompetenser inom väletablerade teknikområden som sociala medier, e-handel och molntjänster. Med små medel kan en väsentlig del av den digitala omställningen i svenskt näringsliv påbörjas, säger Joakim Wernberg, forskningsledare Entreprenörskapsforum.

Företaget Google menar att pandemin har påskyndat behovet för många att bli mer digitala men att det inte hjälper att investera i verktyg om man inte kan hantera dem.

– Vi behöver göra verktygen lättare för att fler ska förstå dem, men också blir bättre på att kommunicera kring vart man hittar verktygen. Som leverantör av digitala verktyg måste vi bidra med kompetens för att vi ska röra oss framåt som samhälle, sa Emma Ekberg från Google, på webbinariet ”Företagens digitala omställning – under och efter pandemin”.

Tre möjligheter för att få fler småföretagare att investera i digital kompetens
1. Kompetensavdrag för företag som investerar i kompetensutveckling.
2. Individuella skatteavdrag för investeringar i kompetensutveckling.
3. Utökat FoU-avdrag för att inkludera arbete med digital omställning.

Till rapporten ”Små och medelstora företags digital omställning efter pandemin”.

5 300 små- och medelstora företag har deltagit i enkätundersökningen, som är genomförd av Entreprenörskapsforum och Företagarna under perioden 20 maj–22 juni 2020. De allra flesta som har deltagit i undersökningen är mikroföretag med 1-4 anställda. Rapporten är delfinansierad av Google.

Kontakta joakim.wernberg@entreprenörskapsforum.se———–

770

DELA