NY AVHANDLING: ”Lös problemen innan kunden säger upp kontraktet”

Maria
Linde
DELA
Harald Brege. Foto: Teiksma Buseva

För att bli framgångsrikt behöver ett företag vara proaktivt. Men det finns saker som företag måste tänka på för att det proaktiva arbetssättet ska fungera.

Hur skapar vi värde för våra kunder? Det är frågan alla små som stora företag ställer sig. ”Vi måste vara mer proaktiva” är för många svaret. Men vad betyder egentligen det?

– Det handlar om att vara långsiktig, ta initiativ och att driva förändring. Man funderar på vart man vill vara i framtiden och driver aktivt företaget i den riktningen, säger Harald Brege, Linköpings universitet.

Han har studerat proaktiva marknadsstrategier och vilken roll de har för ett företags framgångar. Hans avhandling visar att proaktivitet är viktigt. En nära kundkontakt och system för att övervaka kundnöjdhet är exempel på proaktiva handlingar.

– Företagen behöver ta reda på hur mycket kunderna använder produkten eller tjänsten, men även utforska eventuella problem – och lösa dem innan kunden kommer och säger upp sitt kontrakt.

När man jobbar med en proaktiv marknadsstrategi med kund- och innovationsorienterade aktiviteter, är det viktigt att hela företaget samarbetar. Hänsyn måste tas till både kundens behov och företagets innovationskapacitet. Företag uppnår inga framgångar om kundavdelningen och utvecklingsavdelningen inte pratar med varandra. Väggarna måste vara öppna åt båda hållen.

Att vara proaktiv behöver inte vara en stor och svår sak som inkluderar enorma resurser. Att ringa kunder oftare eller fundera på varför företaget jobbar på ett visst sätt och hur det skapar kundvärde, är exempel på några enkla proaktiva aktiviteter.

– I stället för att enbart fokusera på problem som finns här och nu, måste man ta sig tid att lyfta blicken. Det skapar värde, säger Harald Brege.

Är det något i din avhandling som överraskade dig?

– Ja, framför allt hur mycket proaktivitet som finns hos företag, men hur låg medvetenheten om det är. Vissa tycker det är ett buzzword som inte betyder något. Men man behöver förstå att det handlar om att se framåt, sätta mål för framtiden och ha en plan för hur vi tar oss dit, säger Harald Brege.

Kontakta harald.brege@liu.se

Harald Breges avhandling Exploring Proactive Market Strategies: How Proactivity Shapes Value-Creation finns att läsa som pdf.

Han disputerar 2 oktober 2020 klockan 10.00.
Följ disputationen via länk.
———–

791

DELA