Noteringsprospekt tonar ofta ner behov av kapital

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000:

Kapitalbehov, kapitalanvändning och utveckling hos innovationsbolag är svårt att uppskatta. Den slutsatsen drar författarna till uppsatsen Riskkapital hos företagen på InnovationsMarknaden.

InnovationsMarknadens uppgift är att koppla samman innovationer med riskkapital men även att tillföra de noterade innovationsbolagen kompetens. Magnus Jönsson och Anders Strandh vid Lunds universitet har i sin magisteruppsats studerat hur marknaden för riskkapital ser ut samt hur utvecklingen sett ut för InnovationsMarknaden och för de bolag som är noterade där. Datainsamlingen skedde genom en enkätundersökning och en fallstudie.

Författarna konstaterar att noteringsprospekten i de flesta fall är alldeles för optimistiskt utformade. Ofta underskattas såväl utvecklingstid som kapitalbehov. De menar att avvikelser mellan prognos och verkligt utfall minskar förtroendet för bolagen. Att vinsten dessutom i många fall låter vänta på sig har lett till att intresset för marknadsplatsen minskat. Det har därmed blivit svårare för innovationsbolagen att erhålla ytterligare kapital.
———–

1243

DELA