Norska småföretag kartläggs i ny bok

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Hur viktiga är de kvinnliga entreprenörerna i norskt näringsliv? Det frågade sig bland andra professor Olav Spilling, verksam vid Handelshøyskolen BI i Oslo, inför en statistisk och empirisk undersökning av kvinnors företagande.

Syftet med studien var dubbelt: dels att kartlägga hur många kvinnliga företagsledare det finns, dels att öka förståelsen om skillnaderna mellan manligt och kvinnligt företagande. Den statistiska studien visade hårda siffror. 24 procent av de egna företagarna var kvinnor, medan bara 15 procent av cheferna i mindre företag och 3 procent av toppcheferna i större bolag var kvinnor.

Den kvalitativa studien, baserad på 50 svar, berättar en annan historia. Här hittar man könsbestämda skillnader i hur företagare ser på livsstil, familj, ledning av företag eller kontaktnätverk. Exakt vad dessa skillnader beror på är däremot svårare att säga.

Undersökningen av kvinnors företagare ger en bild av hur entreprenörskapet är beskaffat i Norge. I boken SMB 2000 – fakta om små og mellomstore bedrifter i Norge belyses även en mängd andra aspekter. Olav Spilling, som är bokens redaktör, hoppas att boken ska ge ökad insikt om den mångfald som små och medelstora företag utgör. Några av de områden som tas upp är de norska småföretagens antal, ekonomiska situation, innovationsbenägenhet, etablering, tillväxt och nedläggning.
———–

1174

DELA