Nätet viktig kanal för småföretag

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Ett Shakespearecitat inleder Elin Jonsson och Maria Sanders-Wikströms examensarbete: ”There is magic in the Web”. Denna magi kan komma väl till pass, särskilt för småföretag. Webben innebär nämligen en möjlighet att marknadsföra sig till en relativt låg kostnad.

Uppsatsen Web Sites as Marketing Tools – an Empirical Investigation of Small Companies in Sweden bygger på fallstudier av fyra företag. Författarna har undersökt vilka mål företagen har med sina webbplatser, hur webbplatserna är utvecklade samt hur företagen utvärderar dem.

Studien visar att företagen först och främst ser på sina webbplatser som kanaler för marknadskommunikation. Det är vanligare att kvalitativa mål sätts upp än kvantitativa. Samtliga företag har lagt ned avsevärda resurser på att utveckla bra webbplatser. De föredrar att själva designa och underhålla dem framför att anlita konsulter. Utvärderingar av webbplatserna görs i allmänhet kvalitativt. Ett enkelt och billigt sätt att få feedback är att tydligt exponera webmasterns e-postadress.

Elin Jonsson och Maria Sanders-Wikström menar att småföretagen bör planera sina webbsatsningar noggrant. För det första gäller det att bestämma vad syftet med webbplatsen är redan innan den sjösätts. För att den sedan ska bli en kraftfull del av marknadskommunikationen måste den ha ett rikt innehåll och uppdateras kontinuerligt. Det är viktigt att ta ställning till om företaget ska underhålla webbplatsen själv eller om utomstående ska anlitas. Vidare är designen, möjligheterna till feedback och insamling av information om besökarna viktiga frågor att beakta. Slutligen rekommenderar författarna att webbplatsen hela tiden utvärderas och förbättras.

Uppsatsen har lagts fram vid Luleå tekniska universitets avdelning för industriell marknadsföring. I augusti i år utsågs den till landets bästa i en uppsatstävling inom området e-handel.———–

1164

DELA