Multisar förlorar på bristande innovationsspridning

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2006:

En viktig del av konkurrenskraften hos multinationella företag är förmågan att utnyttja kunskap från olika delar av världen. Hur bra organisationerna är på att fånga upp kunskap från sina affärsenheter är alltså av stor strategisk vikt.

Multinationella företag satsar stora pengar på FoU. Det är en viktig del i jakten på ny kunskap. Men lika centralt för att skapa konkurrensfördelar är att kunskapsöverföringen inom den egna organisationen fungerar tillfredsställande. Det menar Magnus Persson i doktorsavhandlingen Unpacking the Flow – Knowledge Transfer in MNC:s.

I avhandlingen, som har lagts fram vid Uppsala universitet, följer han utvecklingen av ett antal innovationer i multinationella företag och studerar hur dessa sprids mellan de olika affärsenheterna. Syftet är att ta reda på i hur hög grad enheterna deltar i kunskapsöverföringen, och hur framgångsrikt de sköter uppgiften.

Resultaten visar att endast omkring 43 procent av potentiella mottagare faktiskt tar del av den nya kunskapen. Och även inom denna grupp finns det stora variationer i hur framgångsrikt överföringarna sker.

Konsekvensen av de bristande överföringsprocesserna är att företagen kan gå miste om möjliga intäkter, menar Persson.

Studien visar att väl utvecklade informella samarbetsrutiner och tidigare erfarenhet av liknande projekt har en positiv inverkan på kunskapsöverföringen.

Magnus Persson ger också förslag på hur spridningen av kunskap kan förbättras. Formell struktur, i form av incitament och kontrollmekanismer mellan centrala ledningsfunktioner och affärsenheter, spelar en viktig roll i det arbetet.

För mer info: magnus.persson@fek.uu.se———–

1314

DELA