Mindre forskar mer än väntat

Pablo
Lizama Farias
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2006:

Det är inte säkert att de stora företagen bedriver mest forskning i Sverige. Åtminstone tyder inget på att det skulle finnas skalfördelar inom den svenska industriforskningen. Och, tvärtemot vad man kan tro, ökad konkurrens kan leda till att det forskas mindre.

Andreas Poldahls forskning handlar om drivkrafterna bakom FoU i svenska företag, och om hur dessa påverkar företagens produktivitet. Hans avhandling, The impact of competition and innovation on firm performance*, består av fyra artiklar som på olika sätt undersöker vad konkurrens och innovation betyder för svenska tillverkande företag. Resultaten bryter med en del av den kunskap som tidigare fanns inom ämnet.

– Ökad konkurrens leder till en minskning av FoU hos svenska företag. Hårdare konkurrens innebär att företagen blir osäkra på sin investering. Därför åtar de sig ogärna den höga kostnaden som en osäker FoU-satsning innebär. Hittills har det också antagits att det i Sverige är de stora företagen i monopolställning som står för näst intill all forskning. Mycket tyder i stället på att de mindre och medelstora företagen står för en större andel FoU än förväntat, säger ekonomie doktor Andreas Poldahl, numera verksam vid ITPS.

– Jag har i alla fall inte hittat några indikationer på att det finns skalfördelar inom FoU-verksamhet.

Branschtillhörighet påverkar

Det är dock inte självklart att all intensifiering av konkurrens leder till minskade FoU-anslag hos företagen.

– Det beror på vilken typ av konkurrens och bransch det handlar om. Ökar konkurrensen bara en aning kan det i stället främja företagens incitament att bedriva FoU. Forskning och utveckling är ett sätt att möta sina konkurrenter och därmed ett sätt att utveckla både nya produkter och företagets långsiktiga överlevnadspotential.

Ökningen av FoU vid intensifiering av konkurrens gäller främst i företag med liknande kostnadsstrukturer. Som exempel kan nämnas de kemiska eller medicinska industrierna.

– Det är endast när konkurrensen blir alldeles för hård, med många företag inblandade, som den verkar hämmande för FoU i de svenska företagen, säger Poldahl.

Produktivitetsvinster från utlandet

Företag som forskar mycket har lätt för att ta till sig nya tekniska innovationer och införliva dem i sin egen produktionsprocess. Denna så kallade mottagarkapacitet, påverkar i sin tur vilken effekt nya innovationer har för produktivitetstillväxten i företagen.

– Produktivitetseffekterna kommer till stor del från de svenska företag som importerar mycket från utlandet. Spridningseffekter som kommer via importen har stor inverkan på företagens produktivitetspotential. Företag med mycket forskning tenderar främst att absorbera den kunskap som kommer via importen av halvfabrikat från utlandet. Inte den kunskap som kommer företaget till del från Sverige.

– Liknande effekter mellan företag som verkar inom samma bransch, så kallade vertikala spridningseffekter, har inte gått att spåra. I det fallet är det andra mekanismer som driver kunskapsflödet mellan företagen. Denna sköts i stället genom konkurrensen mellan företagen.

För mer info: andreas.poldahl@itps.se

*Avhandlingen har lagts fram vid Örebro universitet———–

1304

DELA