Mentorer får studenter att växa som entreprenörer – och människor

Maria
Linde
DELA
Masterstudenter i entreprenörskap och innovation vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship får under ett helt år stöd och kunskap av en mentor. Ett lyckat koncept för alla inblandade.

Att ha tillgång till en mentor under sin entreprenörsresa är lärorikt på många plan. Men det finns också vinster för mentorerna med att engagera sig i de ungas kunskapsprocess.

I början av en entreprenörsresa är det värdefullt med en mentor. Utöver all kunskap och stöd som en mentor kan bidra med, är det ofta djupt personligt utvecklande att ha en erfaren person att bolla med och få stöd av. På den ettåriga masterutbildningen i entreprenörskap och innovation vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, Lunds universitet, får studenterna tillgång till mentorer.

Lottie Norrsén är ansvarig för mentorsprogrammet som är en del av den aktionsbaserade utbildningen. Foto: Johan Bävman.

– Utbildningen är väldigt praktisk och verklighetsnära, den tar studenterna ur sin comfort zone. Mentorerna spelar en viktig roll för att stötta dem på bästa sätt. Det är spännande att se hur mycket studenterna växer som personer och entreprenörer under masteråret, säger Lottie Norrsén, ansvarig för mentorsprogrammet.

Mentorerna är oftast personer som själva driver företag eller på annat sätt jobbar i en entreprenöriell miljö.

– Mentorerna kommer från många olika branscher för att spegla studenternas skiftande affärsidéer. Det är viktigt med verklighetsförankringen för blivande entreprenörer. Med stöd av mentorerna träffar studenterna bland annat kunder, finansiärer samt får feedback på sin idé.

Studenter och mentorer träffas åtminstone en gång i månaden, ibland oftare, under ett år. Studenterna får återkoppling på sina affärsplaner och övriga delar i starta-och-driva-företag-processen. Vissa mentorer delar även med sig av sin kunskap via föredrag och seminarier. Men mentorsprogrammet är inte enbart lärorikt för studenterna.

– Mentorsprogrammet är också bra för mentorerna. De uppskattar ofta studenternas nya kunskaper, och dessutom får mentorerna möjlighet att bredda sina nätverk med personer från helt andra branscher. Genom att coacha studenter utvecklas man själv som person, säger Lottie Norrsén.

Tim Washington har jobbat på flera amerikanska och danska bolag, men också inom polisen och FN, då inom fältet personlig utveckling och kommunikation. I dag ägnar han 90 procent av sin tid åt mentorskap, bland annat på Sten K Johnson Centre for Entrepreneurships masterprogram. Han tycker att han har lyckats och misslyckats tillräckligt många gånger i och utanför arbetet för att dela med sig av sina erfarenheter.

Tim Washington ägnar i stort sett all sin arbetstid åt mentorskap. Foto: Privat.

– Men jag lär mig mycket från studenterna också. De utmanar mina idéer och föreställningar. Min generation väljer att antingen bry sig om hållbarhet, eller inte. Medan unga människor i dag är starkt engagerade i hållbarhetsfrågor.

Han uppmanar alla erfarna människor som är intresserade av personliga möten att bli mentorer.
– Man får många nya idéer och kreativa tankar i utbytet. Vissa adepter blir också en del av ens nätverk eller vänner för livet, säger Tim Washington.

Kontakta
lottie.norrsen@fek.lu.se
timw@walkcg.com

Mer om mentorsprogrammet.——-

1756

DELA