Många doktorander vill kommersialisera

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2013:

-Uppmuntra doktorander – vid alla fakulteter – att vara mer rörliga, odla samarbeten och på olika sätt kommersialisera sina forskningsresultat. Då stärker vi det akademiska entreprenörskapet. Det menar Dzamila Bienkowska och Magnus Klofsten i Creating entrepreneurial networks: academic entrepreneurship, mobility and collaboration during PhD education. Artikeln har publicerats i tidskriften Higher Education (nr 2, vol 64, 2012). Forskarna har frågat samtliga 1 126 doktorander vid Linköpings universitet om bland annat mobilitet, attityder till entreprenörskap, och hur de upplever att universitetet stöttar kommersialiseringsförsök. 464 doktorander svarade, varav ungefär 100 kom från humaniora, 150 från hälsovetenskap och 200 var ingenjörer. Enkätstudien visar att majoriteten samarbetar med externa organisationer, även om bara en fjärdedel har förlagt delar av sin doktorandutbildning till andra lärosäten än hemuniversitetet. Bland doktoranderna finns ett brett intresse för kommersialisering. Universitetsmiljön upplevs som ganska stödjande, men brister finns på institutions- och avdelningsnivå.

Kontakta dzamila.bienkowska@liu.se———

1614

DELA