Lyckad dejt skapar nya innovationer

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005:

I branscher med snabb teknologisk förändring och stark konkurrens kan det vara svårt för det enskilda företaget att hänga med. Samarbeten med andra organisationer kan då vara nyckeln till innovationerna. Detta är temat för Cassandra Marshalls doktorsavhandling.

Ekonomie doktor Cassandra Marshall, Handelshögskolan i Stockholm, har lagt fram avhandlingen Dating for Innovation – Recognizing and creating opportunities in fluid environments through collaborative interorganizational relationships. I den använder hon dejtingproceduren som en metafor för organisationers samarbeten. Två företag möts, tycke uppstår och efter en tid kan relationen bära frukt i form av konkurrenskraftiga innovationer.

Empirin är hämtad från telekommunikationsbranschen. Vissa jämförelser med utvecklingen inom bioteknikindustrin görs också. Avhandlingen visar att ett samarbete mellan två organisationer bör starta med formuleringen av en skriftlig avsiktsförklaring. Denna ska vara ganska flexibel.

Enligt Marshall är det bra om innovationssamarbetet får skrida framåt med små steg i taget. Hon förespråkar också en experimentell modell med många tester – gärna mot potentiella kunder – under vägen.

Vidare finner Cassandra Marshall att organisationers interna entreprenörer, intraprenörerna, är mycket viktiga för samarbeten över företagsgränserna. I sina formella och informella kontakter med exempelvis leverantörer skaffar intraprenörerna socialt kapital och identifierar möjligheter som kan utvecklas. Detta är oftast ingenting som ledningen har planerat för. Ändå lyckas intraprenörerna finna utrymme att följa upp de innovationsmöjligheter de stöter på.

För mer info: cassandra.marshall@teliasonera.com———–

1477

DELA