Lärarens roll spelar roll

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text ingick även i temat ”Utbildning” som publicerades i Entré nr 2, 2015:

Vilka metoder används lärare i entreprenörskapsundervisningen? Vilken roll spelar lärarnas bakgrund i hur undervisningen ser ut? Det frågar sig Elena Ruskovaara och Timo Pihkala i Entrepreneurship Education in Schools: Empirical Evidence on the Teacher’s Role (The Journal of Educational Research, nr 3, vol 108, 2015). I deras studie ingår 1 359 finländska lärare, med fokus på grundskolan och gymnasiet. Resultaten visar hur viktigt det är med utbildning av lärare när nya pedagogiska metoder ska introduceras. Forskarna pekar också på att samarbete mellan skola och näringsliv kan vara avgörande för en lyckosam utgång. Det leder till bättre möjligheter för erfarenhetsbaserat lärande, och till att lärarna gör ett bättre jobb. Även nätverkande inom och mellan skolor är viktigt. Lärare som själva hade fått träning i entreprenörskapsundervisning och olika pedagogiska metoder, implementerade också sådan undervisning i högre grad än lärare som inte fått det.

Kontakta elena.ruskovaara@lut.fi———–

2805

DELA