Lärandet ska finnas i företagets DNA

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2017:

Entreprenöriellt lärande är dynamiskt och sker på flera nivåer samtidigt i en organisation. Det handlar om ett erfarenhetsgrundat lärande som bygger mycket på individers förmåga att ställa frågor och experimentera. Det menar Ziad El-Awad, Jonas Gabrielsson och Diamanto Politis. I Entrepreneurial learning and innovation. The critical role of team-level learning for the evolution of innovation capabilities in technology-based ventures (International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, nr 3, vol 23, 2017) visar de att entreprenöriellt lärande på teamnivå fungerar som en bro mellan lärande på individuell nivå och organisationsnivå. I artikeln har författarna tagit fram en modell över hur det förhållandet ser ut i teknikbaserade företag. Teambaserat lärande, visar de, är kritiskt för innovationskapaciteten i den typen av företag. En slutsats är därför att ledningen bör främja lärandet i team. Det gör att lärandeprocessen blir rutiniserad och en naturlig del av företagets DNA. Artikelförfattarna höjer dock ett varningens finger för att i alltför hög grad luta sig mot gamla erfarenheter. Då kan man missa att anpassa sig till omvärlden.

Kontakta diamanto.politis@fek.lu.se———–

1760

DELA