Lagom struktur ger bäst marknadsföring

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 2, 2003:

Ian Chaston har skrivit två böcker om marknadsföring i små och entreprenöriella företag som är lämpliga att använda i undervisningen på högskolenivå. Böckerna är också intressanta för företagare som vill bli mer innovativa i sin marknadsföring. Entrepreneurial Marketing: Competing by Challenging Convention (2000) handlar om att utmana det etablerade. Chaston konstaterar att företag som Microsoft, Virgin och The Body Shop har varit duktiga på att analysera sina konkurrenters beteende – och sedan göra precis tvärtom. Detta är något som små och stora företag, inom alla sektorer, kan dra lärdom av. Den andra boken, Small Business Marketing Management (2002), har Ian Chaston skrivit tillsammans med Terry Mangles. De diskuterar hela marknadsföringsprocessen, ur det lilla företagets synvinkel. Tidigare forskning om marknadsföring i småföretag har resulterat i två extrema rekommendationer där den ena förespråkar minutiös planering medan den andra betonar intuitionen. Chaston och Mangles lägger sig någonstans mittemellan och menar att en lagom strukturerad marknadsföringsstrategi fungerar bäst. Detta demonstrerar de genom att kombinera klassiska teorier med mindre formaliserade praktikfall. Båda böckerna har getts ut av förlaget Palgrave Macmillan.

För mer info: www.palgrave.com———–

1335

DELA