Kritiker skapar intraprenörskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2009:

Jarna Heinonen och Jouko Toivonen har undersökt hur anställdas attityder påverkar intraprenörskapet i ett företag. De kommer fram till att enskilda individer spelar en avgörande roll. Och det är de självsäkra och initiativrika, de som vågar vara kritiska mot existerande arbetssätt, som fungerar bäst som katalysatorer för intraprenörskap. Deras attityder och handlande påverkar ledningens beteende, som i sin tur påverkar det intraprenöriella beteendet i hela företaget. En viktig egenskap för att nå dit är, enligt forskarna, rättfram kommunikation. Den behövs för att de anställdas attityder över huvud taget ska nå fram till cheferna. Resultaten finns i artikeln Corporate entrepreneurs or silent followers som har publicerats i Leadership & Organization Development Journal (nr 7, vol 29, 2008).

För mer info: jarna.heinonen@tse.fi———–

1113

DELA