Kreativa organisationer är svåra att leda
- Publicerad: 19 nov 2004,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 19 nov 2004,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:
De flesta företag skulle nog skriva under på att kreativitet är ett av de viktigaste konkurrensmedlen. Ändå slopas ofta det kreativa till förmån för det effektiva.
– Företagen måste föra in begreppet kreativitet i ledningsfilosofin, säger Mats Sundgren.
Läkemedelsindustrin har, precis som många andra branscher, genomgått omfattande förändringar de senaste åren. Forskningsprocessen har blivit dyrare och företagen har tvingats effektivisera. Ofta på bekostnad av kreativitet och mängden radikala innovationer.
Mats Sundgren har disputerat på doktorsavhandlingen New thinking, management control & instrumental rationality – Managing organizational creativity in pharmaceutical R&D. Avhandlingen är framlagd vid Chalmers tekniska högskola och består av fem artiklar som alla syftar till att öka förståelsen för organisatorisk kreativitet inom läkemedelsindustrin.
– Samtal om kreativitet förs nästan alltid utanför ett företagssammanhang. Innovationer pratas det däremot ofta om även inom företagen. Det här är lite fel, eftersom begreppen hänger ihop. Utan kreativitet får vi heller inte någon innovation, säger teknologie doktor Mats Sundgren.
Kreativa organisationer
Större delen av forskningen om kreativitet är individbaserad. Sundgren vill istället lyfta fram den organisatoriska kreativiteten i sin forskning – alltså kreativitet i samverkan med företag och ledning. Han menar att ledningen i mångt och mycket bestämmer vad som är kreativt. Det är ju till exempel viktigt att en kreativ idé ligger i linje med företagets verksamhet. Annars kommer den inte att slå igenom.
– Även om det är en enskild person som kommer på en idé, så sker det alltid i samverkan med andra i företaget. Om man ser det på det sättet kan man bryta ner den något mytomspunna bilden av kreativitet. Alla som jag har pratat med håller med om att organisatorisk kreativitet är det viktigaste för branschens utveckling. Men ändå är det ingen som pratar om det på ett konkret plan.
Organisatorisk kreativitet är mycket mer komplext än summan av den individuella kreativiteten i en organisation. Mycket är socialt konstruerat och det handlar exempelvis om samspel inom företaget, om ledningsfilosofi och om informella nätverk. Men företaget måste även ta hänsyn till ekonomiska faktorer som effektivitet och vinst.
– Det är svårt att leda kreativa individer. Kreativitet handlar ju om att utmana det etablerade, och det blir lätt konflikter. Det gäller att skapa en stimulerande miljö för kreativa individer samtidigt som man håller ihop och styr företaget. Det behövs chefer som har känsla för den här balansen.
Lösare tyglar
Ledningen måste ta ansvar för att möjligheten att ägna sig åt kreativitet finns kvar även när organisationen effektiviserar. Det är också viktigt att ledningen och medarbetarna förstår den politiska ekonomin i företaget. De måste begripa processerna i företaget för att de kreativa idéerna ska få en rättvis bedömning.
– Möjligheten till informationsdelning är också viktig. Kreativitet sker mest i informella nätverk och inte så mycket i planerade möten. Ett problem är att informella nätverk inte bara ses som positivt. Ledningen vill gärna ha kontroll över vad de anställda gör. Det krävs mod för att våga släppa på tyglarna i en organisation, men det är nödvändigt för att öka den organisatoriska kreativiteten, säger Sundgren.
För mer info: mats.sundgren@astrazeneca.com ———–