Konsten att dirigera en innovation

Paul
Steen
DELA
Henrik Dellestrand är ekonomie doktor och undervisar på masternivå på Uppsala universitet.

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010:

En innovation ska vara komplex och viktig. Åtminstone om man som dotterbolag vill lyckas charma sitt moderbolag till att dirigera innovationen vidare genom hela koncernen. Samma princip gäller för småföretag som vill attrahera ett större företag.

Ett företag som är en del i en multinationell koncern tar fram en innovation. Huvudkontoret bestämmer sig för att hjälpa till att sprida innovationen i koncernen. Eller också inte. Vad är det som avgör om huvudkontoret ger sig in i leken? Det undersöker Henrik Dellestrand i avhandlingen Orchestrating Innovation In The Multinational Enterprise, där han har studerat 169 överföringar av 72 innovationer mellan dotterbolag i olika koncerner.

När huvudkontoret uppmärksammar ett dotterbolag för en innovation är det en prestigehöjning för bolaget. Huvudkontorets tid är begränsad och inte alla nya arbetssätt eller produkter kan få handgripligt stöd av koncernledningen.

Vilka innovationer huvudkontoret väljer att satsa på är därför ett intressant mått på vad som anses vara extra viktigt inom företaget. Men det visar också var i koncernen man ser störst hinder, och var man tror att extra resurser måste tillsättas för att se till att en innovation sprids effektivt i företaget som helhet.

Henrik Dellestrand menar att hans avhandling är relevant även för småföretagare som vill bli uppmärksammade av ett större företag.

– När ett dotterbolag vill ha uppmärksamhet av huvudkontoret är det samma tänk som behövs som om man har ett litet företag och vill bli uppmärksammad av ett större, säger han.

Även småföretagare lever i en globaliserad värld och måste ibland överföra kunskap om innovationer till affärskontakter i andra världsdelar, med andra ekonomiska förutsättningar och med en annan kultur. Dellestrands avhandling visar var det kan finnas fallgropar.

Om det måste göras en överföring av kunskap mellan länder som talar olika språk är ledningen mer benägen att gripa in, eftersom språkskillnaderna förväntas göra överföringen svårare.

Om det däremot handlar om att föra över en innovation mellan företag där det finns en stor kulturell skillnad griper huvudkontoret överraskande nog inte in. Det ses som för tidsödande och energikrävande.

– Det här är tvärtemot vad tidigare forskning säger, konstaterar Henrik Dellestrand.

Han påpekar att det kan göra processen ännu mer mödosam om ledningen griper in och adderar sin egen, tredje kultur i en redan komplicerad kommunikationsprocess mellan två kulturer.

– Vissa typer av innovationer får moderbolag att involvera sig mer. Det gäller innovationer som är applicerbara på ett brett område och kan interagera med många system.

Han slår fast att en innovation är intressant för större företag om den är komplex och viktig. Komplex betyder i sammanhanget att innovationen har olika undersystem och komponenter som kan påverka många delar av ett företags verksamhet, och att den är skapad med hjälp av kunskap från många olika källor. Viktig är en innovation om den bidrar till att göra den egna divisionen, eller företaget som helhet, effektivare och mer konkurrenskraftigt.

– Har man ett litet företag i Sverige och skapar något som kan samverka med många tekniska system, och som ger ökad effektivitet, kan man intressera ett större företag, säger Henrik Dellestrand.

Kontakta henrik.dellestrand@fek.uu.se

Den mest intressanta innovationen
– Kan appliceras brett, på flera olika områden
– Hjälper ett företag att arbeta effektivare
– Gör ett företag mer konkurrenskraftigt
– Hämtar kunskap från många skilda områden
– Är komplex och består av flera komponenter och undersystem———–

3833

DELA