Kioskträning lär elever entreprenörskap

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2016:

-Vad kan yrkeselever lära sig av att driva ett eget företag? Hur lär de sig entreprenörskap, och vilken är lärarens roll? Taina Järvi adresserar frågorna i artikeln Production of entrepreneurship in small business activities of students (Journal of Small Business and Enterprise Development, nr 1, vol 22, 2015). Hon har följt hur åtta ungdomar i åldern 16–18 år resonerade och agerade i samband med att de drog igång en kioskverksamhet. Järvi konstaterar att lärandet är en kontinuerlig process där handling och reflektion är kärnan. Eleverna lär av både sina egna och kollegornas tankar och arbetsinsatser. Som lärare fick hon guida eleverna mest i början. Med tiden blev de bättre och bättre på att själva lösa de problem som uppstod. Eleverna fattade gemensamma beslut och utvecklade sina entreprenöriella förmågor.

Kontakta taina.jarvi@lao.fi———

1601

DELA