IP-strategi bra för utlandssatsning

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2017:

Företeelser som outsourcing och öppen innovation gör att nya tekniktunga företag måste tänka mer på sin kommersialiseringsstrategi. Ska den vara IP-baserad, produktbaserad eller en hybrid av de två? Valet påverkar affärsmodell, intäktsströmmar och plats i värdekedjan; faktorer som i sin tur avgör hur en utlandssatsning går. Att internationalisera betyder alltid en risk, inte minst för det lilla företaget. Noni Symeonidou, Johan Bruneel och Erkko Autio visar att företag som satsar på en produktbaserad strategi i lägre utsträckning blir internationella jämfört med dem som satsar på en IP-baserad strategi eller en hybrid av de båda. Dessutom, de nya företag som satsar på en IP-baserad strategi är framgångsrikare när det gäller försäljning utomlands. Läs hela studien Commercialization strategy and internationalization outcomes in technology-based new ventures i Journal of Business Venturing nr 3, vol 32, 2017.

Kontakta e.autio@imperial.ac.uk———–

1612

DELA