Guldregn över entreprenörsskola

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 4, 1999:

Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) är ett samarbete mellan Handelshögskolan i Stockholm, Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan. Idag drivs skolan som en experimentverksamhet med drygt 50 studenter.

Att H&Ms styrelseordförande och huvudägare Stefan Persson valt att satsa 50 miljoner på SSES i syfte att öka nyföretagandet innebär en väsentlig skillnad. Donationen möjliggör att en professur kan instiftas och att ytterligare personal kan rekryteras. Målet är att SSES inom två år ska ha 500 studenter. Dessutom ska verksamheten leda till minst 50 nya företag varje år.

Stefan Persson ingår numera även i SSES styrelse tillsammans med Niclas Adler, Claes Gustavsson (professor vid KTH), John Skår (professor vid KI) och Bengt Stymne (professor vid Handelshögskolan i Stockholm).———–

1380

DELA