Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Kort om föreläsningen:
Virtuella världar, som Second Life, ökar snabbt i popularitet. I takt med att de blir alltmer sofistikerade, utvecklas de även till viktiga plattformar för ekonomisk aktivitet. Virtuella valutor som kan växlas till ”riktiga” pengar, gör att tusentals företagare skapar och säljer sina virtuella varor inom dessa världar. Sammantaget handlar det om betydande värden.
Dessutom underlättar de virtuella världarna innovationsprocessen. Företagarna kan enklare interagera direkt och kostnadseffektivt med användare från hela världen kring skapandet av nya produkter och tjänster.
Under denna föreläsning ger Robin Teigland en inblick i entreprenörskap och innovation i de virtuella världarna. Hon kommer att ge exempel på hur entreprenörer från den verkliga världen kan tjäna pengar på utvecklingen inom 3D-internet.
Kort om föreläsaren/föreläsarna:
Robin Teigland är docent vid Center for Strategy and Competitiveness, Handelshögskolan i Stockholm. Hennes tidigare forskning har främst handlat om kunskapsskapande i informella nätverk. Numera forskar hon bland annat om virtuella samarbeten, användardriven innovation och entreprenörskap.
Teigland är publicerad i ledande internationella akademiska tidskrifter och föreläser ofta inom områden som sociala nätverk, sociala medier och virtuella världar. 2008 tilldelades hon pris för Årets forskare vid Handelshögskolan. Innan doktorandstudierna arbetade hon som konsult på McKinsey & Co. Mer information om Teigland finns på www.knowledgenetworking.org
Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se