Forum om cleantech drog rekordpublik

Jonas
Gustafsson
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2008:

Cleantech, kommersialisering och tillgång till kapital. Det var huvudfokus för femte upplagan av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum som arrangerades 22-23 oktober 2008. Intresset var rekordstort: totalt deltog över 500 personer under de två dagarna.

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2008 öppnades med trestegsraketen Magnus Aronsson, vd för Esbri, Michael Wood, USA:s ambassadör i Sverige och Ola Alterå, statssekreterare på näringsdepartementet. De var alla överens om att den här sortens kunskapsutbyten är viktiga för att främja en hållbar tillväxt i framtiden – inte minst när tiderna är lite osäkra, som nu.

– USA har länge varit den största och mest dynamiska ekonomin i världen. Vi har mycket att lära av dem. De framgångar som Sverige har haft genom tiderna, har byggt mycket på en öppenhet utåt och på samarbeten av olika slag, sa Ola Alterå.

Dagens första panel handlade om just samarbetet mellan Sverige och USA när det gäller alternativ energi och cleantech. I panelen satt bland andra Lena Gustafsson, vice generaldirektör på Vinnova, och Lars Guldbrand, utvecklingschef på Energimyndigheten. Dessutom var Michael Wood med även här och berättade om sitt initiativ ”One Big Thing” (se artikel på nästa sida).

Sverige ett drivhus

Panel nummer två tog mer konkret upp vilka affärsmöjligheter som finns inom cleantechsektorn. Bland talarna fanns Jay Tannon från advokatbyrån DLA Piper och Tom Kosnik, professor vid Stanford University. Den sistnämnde menade att Sverige är ”The Place” när det gäller cleantech, och vände sig direkt till alla entreprenörer i rummet.

– Jag gillar verkligen Sverige, och jag tror inte att det finns en bättre plats för att ta fram nya innovationer inom cleantech – det är som ett drivhus.

– De amerikanska riskkapitalister som har lite visioner, fiskar just nu efter vinnare i cleantechsektorn. De tar kanske inte ett flyg hit, men om ni kommer över till oss lovar jag att det är många som kommer vilja träffa er, sa Kosnik.

I den tredje panelen, som handlade om kommersialisering av kunskap från universiteten, ingick bland andra Emil Görnerup, Svenskt Näringsliv och Tor Kihlberg, Innovationsbron. Även Kirsten Leute från Stanford Universitys Office of Technology Licensing, OTL, satt med i denna panel. Hon berättade lite om hur licensiering av ny teknik går till i USA, och framförallt då på Stanford.

– Vi på OTL arbetar med att främja spridningen av teknologi från Stanford. Målet är att den nya tekniken ska nå ut och bidra till samhällets utveckling. Vårt uppdrag är att hitta bästa möjliga hem för en ny teknik. Ibland är det i ett nytt företag – ibland inte, sa Kirsten Leute.

– Stanford gör anspråk på alla uppfinningar som har kommit till med mer än tillfälligt användande av universitetets resurser. Man kan jämföra mellan Yahoo och Google. Yahoo var mer ett studentrumsprojekt där grundarna kanske lånade en dator då och då, medan Google var en del av ett skolprojekt.

Smarta cash

Den fjärde och sista panelen för dagen handlade om så kallade smarta pengar – alltså finansiärer som inte bara bidrar med kapital, utan även med kompetens och kontakter. I panelen ingick bland andra affärsängeln Kimberlie Cerrone och riskkapitalisten Clare Fairfield.

Dag två hölls fyra parallella seminarier. De anknöt till panelämnena från dag ett och handlade om hur man skapar policys som främjar entreprenörskap, entreprenöriella möjligheter inom cleantech, hur man som företagare får riskkapitalister att lätta på plånboken och om kommersialisering av universitetsforskning.

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2008 arrangerades av Esbri, Näringsdepartementet och U.S. Department of Commerce. Huvudpartners var Energimyndigheten, Innovationsbron, Nutek och Vinnova. Partners var Almi Företagspartner, Hamilton Advokatbyrå och Svenskt Näringsliv. Medieparter var tidningen Entreprenör.

Talarnas presentationer, filmklipp och annat material finns att hämta på: www.esbri.se/sweden-us
———–

13870

DELA