Forskningens oberoende natur
- Publicerad: 7 jan 2019,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 7 jan 2019,
- 3:32 e m
Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 4, 2018:
Nyligen bläddrade jag igenom några äldre Entré, för att uppdatera mig om den forskning vi har skrivit om genom åren. Jag konstaterade att vi, precis som i det här numret, ibland rapporterar om forskning som leder till motstridiga resultat. Vi skriver även om tillväxtkritisk forskning och om entreprenörskapets avigsidor, som i förra numrets porträttintervju med Karl Wennberg.
I det här numret medverkar två forskare som har olika uppfattningar om entreprenörskap i skolan. Carina Holmgren har forskat om vilka roller pedagoger antar för att jobba med entreprenöriellt lärande. I en annan artikel menar Martin Lackéus att det knappt finns något entreprenöriellt lärande i skolorna – inte ens i dem som profilerar sig mot entreprenörskap.
Forskningen drivs av producenter och opponenter. Varje uppsats, avhandling och artikel nagelfars och ifrågasätts, bekräftas eller problematiseras. Det är en del av forskningens oberoende natur, och det är vad som gör den trovärdig. En levande diskussion är ovärderlig – utan den finns ingen utveckling.
I samma oberoende anda vill vi på Esbri bidra till att hålla diskussionerna vid liv, och involvera fler i dem. Vi vill lyfta fram forskningsbaserad kunskap och göra den tillgänglig för så många som möjligt – utan att vara recensenter. Följaktligen är det också viktigt för oss att rapportera om forskning från alla relevanta discipliner och lärosäten.
När många kan ta del av forskningsbaserad kunskap, ökar förståelsen för hur innovation, entreprenörskap och småföretagande kan bidra till utveckling och hållbar tillväxt.
På www.esbri.se finns filmer från föreläsningar och konferenser samt artiklar från tidigare nummer av Entré. Webben är öppen alla dagar, vardag som helg. Om du längtar efter att tanka lite ny kunskap mellan skinkan och champagnen, är det bara att titta in.———–