Fokus och flexibilitet framgångsrecept

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Vad är det som gör att vissa företag lyckas med sina exportansträngningar medan andra inte gör det? En fingervisning om svaret ges i en färsk rapport.

Lars-Anders Byberg är doktorand vid mitthögskolan i Östersund. Hans avhandlingsarbete kretsar kring vad som skapar framgång i exporterande småföretag. En första analys av sitt material redovisar han i rapporten Framgångsfaktorer vid mindre tillverkningsföretags exportverksamhet.

I rapporten finns endast ett mått på exportframgång med, nämligen exportandel – det vill säga exportens procentuella andel av den totala omsättningen. I avhandlingen kommer det att utökas med en rad andra mått: exportlönsamhet, antal exportmarknader samt ett subjektivt mått på hur företagsledarna upplever sina företags exportframgångar.

Några gemensamma drag som Lars-Anders Byberg hittills funnit bland företag med hög exportandel är att de satsar mycket på kunskapsrelaterade frågor. De har goda relationer med kunder, representanter och kollegor och de uppvisar ödmjukhet och flexibilitet. Ett uttryck för detta är att de anpassar sina produkter till exportlandets kultur. Slutligen är de mer kreativa, fokuserade och engagerade än företag med mindre framgångsrik exportverksamhet.
———–

1036

DELA