Bygg företaget först, med hjälp av dina kunder. Därefter kan du söka extern finansiering – men bara om du behöver det förstås. John Mullins budskap låter enkelt, men går faktiskt på tvärs med rådande entreprenörslogik:
”Den spridda uppfattningen är att det gäller att komma på en toppenidé, skriva en affärsplan, få finansiering via änglar eller riskkapitalbolag, genomföra planen och – voilà! – blir rik. Men så går det nästan aldrig till i verkligheten. Faktum är att de flesta framgångsrika företag aldrig tar in externt kapital”, säger John Mullins, London Business School.
Under sin Estradföreläsning visar han hur företag som Microsoft, Dell och Banana Republic har engagerade kunder att tacka för sin tillväxt. Tidiga kunder kan bidra med både såddkapital och tillväxtpengar. Dessutom visar de potentiella investerare att det faktiskt finns ett marknadsintresse för det som företaget vill sälja.
Mullins presenterar fem konkreta modeller för kundfinansiering, som testats i företag som Airbnb, Threadless och GoViral. Han diskuterar också hur inkubatorer, mentorer och affärsänglar kan pusha entreprenörer att vända sig till kunderna direkt.
Föreläsningen bygger på John Mullins senaste bok med titeln ”The Customer-Funded Business: Start, Finance, or Grow Your Company with Your Customers’ Cash” (Wiley, 2014).
Observera att föreläsningen kommer att genomföras på engelska!