Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Pengar är inte alltid lösningen

– Alternativa finansieringsvägar för nya företag

Datum:
Föreläsare: Ekonomie doktor Joakim Winborg, Högskolan i Halmstad

Om föreläsningen:

Under det senaste decenniet har skapandet av nya företag givits mycket uppmärksamhet i debatten om vad som skapar innovationer, nytänkande och nya arbetstillfällen i vårt samhälle. I denna debatt har även konstaterats att många nya företag har begränsade möjligheter att anskaffa de finansiella medel, t ex från banker och/eller nya ägare, som behövs för att genomföra olika aktiviteter, såsom utveckling av produkt/tjänst, produktion, marknadsföring etc. Problemen med att anskaffa finansiella medel antas i sin tur innebära att denna viktiga grupp av företag får svårt att leva upp till de förväntningar som ställs.

Debatten om de nya företagens finansieringsproblem har dock alltför ensidigt fokuserat på pengar (finansiellt kapital) som medel för resursanskaffning. Pengar är inte den enda lösningen på ett företags resursbehov. Kreativa företag kan på olika sätt få tillgång till nödvändiga resurser utan att synligt belasta balansräkningen eller åtminstone belasta balansräkningen minimalt.

Med stöd i forskningsstudier och erfarenheter från olika företag kommer föreläsningen att fokusera på dessa alternativa finansieringsvägar. Frågor som kommer att besvaras är bl a:
– Vilka metoder kan nya företag tillämpa för att möta finansieringsbehov utan att synligt belasta företagets balansräkning?
– Hur skiljer sig dessa finansieringslösningar från de traditionella finansieringslösningarna?
– Vilka är fördelarna och nackdelarna med dessa alternativa
finansieringslösningar?
Föreläsningen ger avslutningsvis intressanta implikationer för ledare i nystartade företag, personer som arbetar med utbildning och rådgivning till nya företag samt finansiärer.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Sprid er forskning i Esbris kanaler

Samarbeta med Esbri och sprid kännedomen om er forskning. Ett smart sätt att nå rätt in i målgruppen.

Mest läst

Sök

Arkiv