Entreprenörskapspolitik kräver klara mål
- Publicerad: 11 dec 2001,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 11 dec 2001,
- 3:25 e m
Det som OECD-ländernas regeringar ser som de viktigaste frågorna för småföretag stämmer inte överens med vad småföretagarna själva tycker är viktigast. För en lyckad politik krävs uttalade syften, klara mål och inbyggd utvärdering. Det konstaterade professor David Storey, University of Warwick, som gästade NUTEK-seminariet fnuttAllianser för tillväxtfnutt i Stockholm 4 december.
En frågeställning som dök upp inledningsvis var: Varför sätter regeringarna över huvud taget in åtgärder för att hjälpa små och nya företag? David Storey har funnit tre anledningar som gäller i alla OECD-länder.
– För det första antas människor vara omedvetna om fördelarna med att starta eget företag. För det andra förstår de inte vikten av externa rådgivare. För det tredje klarar de finansiella institutionerna inte av att göra rättvisa bedömningar av lånerisker.
Ett problem är att de frågor som toppar regeringarnas dagordningar sällan överensstämmer med småföretagarnas dagordningar. Företagarna ser konkreta frågor om bland annat finansiering, marknad, administration, skatter och arbetskraft som de viktigaste, medan politikerna betonar områden som entreprenörernas färdigheter och konkurrenskraft. Att jämka samman småföretagarnas behov med det stöd som erbjuds är en utmaning. En annan är att hitta en balans i den politik som förs.
– Mycket förenklat kan man säga att entreprenörskapspolitik handlar om att skapa fler företag, att få fler personer att intressera sig för företagandet. Småföretagspolitik syftar däremot till att få redan etablerade företag att växa, sammanfattade Storey.
Politikerna måste bestämma vilken typ av politik de ska satsa på. Det som talar för en kraftfull entreprenörskapspolitik är bland annat att människors attityder till företagande måste ändras. Nya företag skapar jobb och positiv konkurrens. En stark småföretagspolitik föder å andra sidan fler tillväxtföretag. De skapar också jobb, och fungerar dessutom som goda förebilder.
– Personligen föredrar jag en stark småföretagspolitik eftersom den ger resultat något snabbare. Men i Sverige satsar ni på den mer långsiktiga entreprenörskapspolitiken, konstaterade David Storey.
– Oavsett vilken politik det satsas på: tydlighet är viktigast av allt. Klargör politikens syften, sätt upp mätbara mål och öronmärk en budget för utvärdering av politiken.
Avslutningsvis redogjorde Storey för några observationer – och han var noga med att framhålla att de inte var rekommendationer – som han som utomstående gjort av Sverige och svenskarna.
– Ni har inga utomordentliga spelare men ni är ett bra lag. Jag gillar er nationella karaktär, och den lämpar sig för entreprenörskap.
På plussidan hamnar vår höga utbildningsgrad och vår elektroniska ekonomi, att vi har en internationell orientering och förebilder som IKEA. Mindre positivt är de höga skatterna och det faktum att svenskar inte gillar att sticka ut – vilket entreprenörer per definition gör.
– Det här måste stanna mellan oss: i själva verket är jag här på spionuppdrag. Jag letar efter en svensk tränare till det engelska cricketlaget, avslöjade David Storey.——-