NY FORSKNING | Fyra typer av affärsänglar – och hur du får dem att investera i ditt företag

Maria
Gustafsson
DELA
En grupp affärsänglar ler mot kameran.
Äffärsänglars investeringar är mycket riskfyllda eftersom de investerar i företags tidiga skeden. Foto: Canva.

De är en viktig investeringskälla för nystartade företag. Men vilka är affärsänglarna? Och vilka företag satsar de sina pengar i? Forskare har hittat fyra grupper av affärsänglar som jobbar på olika sätt.

Affärsänglar är privatpersoner som investerar sina egna pengar och sin kunskap i nystartade företag. Utmärkande är att de oftast själva har drivit företag och att de genom eget arbete vill bidra till det nystartade företagets utveckling.

– Det är viktigt för dem att känna ett personligt engagemang, och väljer därför oftast att investera i företag med en affärsidé som ligger dem varmt om hjärtat, säger Kalyan Pasumarthy, Lunds universitet.

Utmanare till riskkapitalen

Affärsänglar har varit ett fenomen i Sverige sedan 1980-talet. De senaste fem till åtta åren har svenska affärsänglar organiserat sig alltmer genom att arbeta i professionella grupper. Utvecklingen väckte Kalyan Pasumarthys intresse och blev föremål för forskningen i hans doktorsavhandling.

Kalyan Pasumarthy. Foto: Privat.

– Det har skett en enorm förändring i hur affärsänglar jobbar och investerar nu när de agerar i team. Idag jobbar de mer systematiskt och organiserat, vilket är en stor fördel för många entreprenörer i uppstartsfasen.

Fyra typer av affärsänglagrupper

Vanligtvis investerar änglagrupperna mellan tre och åtta miljoner kronor, ibland uppåt 20 miljoner i varje företag. Den genomsnittliga gruppen investerar i tre företag per år. De större och mer professionella investerar i upp till 20 företag årligen. Studien visar också att ingen grupp dominerar bland investeringarna.

– I Sverige är fördelningen mellan grupperna väldigt jämn.

De främsta skillnaderna mellan grupperna är graden av formalisering, hur beslut fattas och hur specialiserade affärsänglarna är inom olika sektorer. I sin forskning har Kalyan Pasumarthys identifierat fyra grupper:


Informella änglanätverk:

  • Består av en lös sammansättning av affärsänglar som delar affärsmöjligheter och idéer.
  • Medlemmarna är autonoma och kan själva välja om de vill investera eller inte, vilket gör gruppen mindre organiserad och formaliserad.
  • Dessa nätverk tenderar att investera i unga, nystartade företag i tidiga skeden, men saknar ofta den professionalism som behövs för att konkurrera om mer etablerade företag.


Professionaliserade änglagrupper:

  • Mindre grupper med ett centralt ledarskap som anger den övergripande riktningen samtidigt som de har en flexibel och informell struktur.
  • De har en balanserad kompetens och erfarenhet inom sina respektive områden, och gör ofta strategiska och informerade investeringar inom specifika sektorer.
  • Grupperna är mer organiserade och har större inverkan tack vare sin nischade expertis.


Regelstyrda demokratiska grupper:

  • Denna grupp följer en uppsättning formella regler och processer, men alla medlemmar deltar i beslutsfattandet.
  • Grupperna är mer demokratiska och investerar ofta i en bredare portfölj inom flera olika sektorer, tack vare den varierade expertisen hos sina medlemmar.


Hybridgrupper:

  • De är både strukturerade och flexibla, och har också stor autonomi eftersom de investerar sina egna pengar.
  • Hybridgrupper har ofta en tydlig exit-strategi från början, men är anpassningsbara och gör justeringar utifrån marknadsförhållandena och det investerade företagets framsteg.


– I Sverige är de informella änglanätverken mest populära. Det är upp till medlemmarna att göra vilka investeringar de vill. Besluten fattas organiskt och exitstrategierna är flexibla och anpassas till marknadens feedback, berättar Kaylan Pasumarthy och berättar vad entreprenörer kan förvänta sig.

– De kan dra nytta av ett brett spektrum av idéer och en dynamisk exit-strategi.

Utmärkande för den andra gruppen, så kallade professionella änglagrupper, är att de har bred kompetens och ofta är nischade i sina investeringar.

– Det gör att de i vissa fall kan konkurrera med riskkapitalfonderna eftersom de har lika mycket kapital, kunskaper och nätverk, men inte är lika bundna av kontrakt och regler. Och passionen de ofta har inför ett företag de investerar i gör att de kan ha en mycket större inverkan på entreprenörerna än vad riskkapitalisterna kan.

– Entreprenörer som jobbar med änglar från den här gruppen kan förvänta sig strukturerade processer med tonvikt på att nå förutbestämda exitmål.

Specifik kompetens

Den tredje varianten, regelstyrda demokratiska grupper, är den grupp som har mest regler att förhålla sig till – men är också den mest demokratiska. Ofta består gruppen av änglar med olika bakgrund och specifik kompetens. Men det utesluter inte samarbete. Tvärtom, förklarar Kaylan Pasumarthy:

– Säg att det i gruppen finns en ängel inom medicinteknik, en inom fintech och en annan inom fastighetsteknik. Då ansvarar varje ängel för företag inom sin egen sektor, men tar också hjälp av andra änglar. Det finns alltså ingen chef i gruppen, utan olika änglar ansvarar för vart och ett av de olika företagen.

– Gruppen är lyhörd men styrd av ledarskap, så för entreprenörerna innebär det en kombination av top-down-strategi med viss anpassning.

Hybridgrupperna, i sin tur, kombinerar det bästa från affärsänglar och riskkapitalfonder. De är ordentligt organiserade samtidigt som de har stor frihet att vara flexibla i sina investeringar och beslut.

– Entreprenörer som arbetar med hybridgrupper kan förvänta sig en balans mellan strategisk vägledning och lyhördhet. Det säkerställer att beslut kan utvecklas i takt med företagets resa.

Vilka är dina bästa tips till entreprenörer när de söker investeringar från affärsänglar?

– Entreprenörer måste göra en ordentlig analys av vilken typ av ängel som kan vara intresserade av dem. Eftersom änglarnas investeringar redan är mycket riskfyllda gillar de inte att gå utanför sin komfortzon.

– För det andra behöver entreprenörer vara väl förberedda och skräddarsy sina presentationer till den ängel/änglagrupp som de söker investering av. Så pitcherna bör se olika ut. Till sist är det bäst att rikta in sig på några få lämpliga investerare än på många olämpliga, säger Kaylan Pasumarthy.

Kontakta kalyan.pasumarthy@fek.lu.se

Mer om avhandlingen
Kaylan Pasumarthy disputerade nyligen vid Lunds universitet med avhandlingen Business Angel Groups and Exit Strategies – A Mixed Method Approach.

Läs också:
Det visste du inte om affärsänglar

135

DELA