Entreprenörskapet som avvikande paradox
- Publicerad: 2 jun 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 2 jun 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2009:
2008 års Uddevallasymposium arrangerades 15-17 maj i Kyoto, Japan. Rapporten från konferensen, Uddevalla Symposium 2008. Spatial Dispersed Production and Network Governance (Högskolan Väst 2008:03), innehåller 35 artiklar. Entrepreneurship as a Paradox: A Romantic-Ironic History of a Deviant Entrepreneurship är skriven av Elisabeth Jansson. Hon har studerat de kreativa industrierna och menar att entreprenörskap kräver ett avvikande beteende. Fast på samma gång förutsätter det en tillhörighet. Entreprenören verkar nämligen någonstans i mellanrummet mellan att sträva efter inre självförverkligande och att sporras av olika yttre drivkrafter. Däri ligger också entreprenörskapets paradox, enligt Jansson. Andra artikelförfattare i rapporten är Lina Bjerke, Olof Ejermo och Urban Gråsjö. Iréne Bernhard är redaktör.
För mer info: irene.bernhard@hv.se———–