Entreprenörskap som en fetisch

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2004:

Det oavsedda entreprenörskapet (Academia Adacta, 2004) handlar om ett annorlunda – osett och oavsett – entreprenörskap. Redaktören Daniel Ericsson har skrivit ett kapitel om ”entreprenörskapsfetischismen”. Han hävdar att entreprenörskapet har förmågan att trollbinda och ge upphov till dyrkan – fetischism. Som exempel använder han det avsomnade företaget boo.com, med galjonsfiguren Miss Boo, som dyrkades av såväl grundarna som investerarna. Detta till den milda grad att riskkapitalisterna var villiga att skjuta till en miljard kronor. Andra forskare som har bidragit med kapitel till boken är Helene Ahl, Bengt Johannisson och Elisabeth Sundin. Sundin diskuterar bland annat fnuttbrödföretagarenfnutt, fnuttkombinatörenfnutt och fnuttfranchisetagarenfnutt.

För mer info: www.academia-adacta.se———–

1768

DELA