Ekonomi och estetik i modebranschen
- Publicerad: 20 sep 2000,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 20 sep 2000,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:
På den svenska marknaden för modefotografi spelar estetiska värden en viktig roll. Det betyder att det för fotografen – tillika småföretagaren – inte är helt riskfritt att tacka ja till ett jobb, även om det är högst nödvändigt för att trygga försörjningen. Doktorand Patrik Aspers, sociologiska institutionen vid Stockholms universitet, analyserar marknaden för modefotografering i uppsatsen A Market in Vogue: Fashion Photography in Sweden. Modefotografen har två typer av kunder: modetidningar och reklambyråer. De förstnämnda innebär dåligt betalt men ofta stor estetisk frihet för fotografen. De sistnämnda betalar bättre men deras uppdrag har inte lika hög status då den estetiska frihetsgraden är låg. Paradoxalt nog kan den småföretagare som åtar sig alltför många välbetalda reklambyråjobb underminera sin egen karriär. Risken är nämligen att fotografen förknippas med uppdrag med lågt estetiskt värde och fortsättningsvis endast erbjuds lågstatusjobb. Och utan uppdrag som ger estetiska pluspoäng går det inte att klättra på karriärstegen. Patrik Aspers planerar att lägga fram sin doktorsavhandling under våren 2001.
———–