Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

The Business of Gamification. A Critical Analysis

Författare:

Mikolaj Dymek & Peter Zackariasson

Förlag:

Routledge

Utgivningsår:

2017

ISBN:

978-1-138-82416-4

The Business of Gamification. A Critical Analysis

”Gamification”, att använda sig av mekanismer från dataspelsvärlden i andra sammanhang, är en begynnande revolution – menar vissa. Inte minst för hur vi arbetar, och för hur företag organiserar och marknadsför sig. I takt med att antalet dataspelare växer, har begreppet fått spridning. The Business of Gamification tar upp vad den spridningen innebär: Vilka är konsekvenserna för organisationer, konsumenter och samhället i stort? Hur ser användandet av gamification ut, och vad kan vi vänta oss i framtiden? Redaktörerna Mikolaj Dymek och Peter Zackariasson, båda inbitna dataspelare, poängterar att det finns ett stort intresse från affärsmässigt och akademiskt håll. Men det är inte riskfritt. Lena Olaison och Saara Taalas skriver i ett kapitel om hur företag som har använt sig av gamification i sin marknadsföring har råkat ut för konsumentmotstånd i form av pastischer på sitt eget spel.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv