Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Schumpeter’s Market: enterprise and evolution

Författare:

David Reisman

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2004

ISBN:

1-84376-164-5

Schumpeter’s Market: enterprise and evolution

Joseph Alois Schumpeter (1883-1950) var österrikare, nationalekonom och ses av många som entreprenörskapsforskningens förgrundsgestalt. I boken Schumpeter’s Market: enterprise and evolution kallas han också ”enfant terrible” och ”politiskt naiv”. Det senare då han ansåg att Francos diktatur var effektiv och samtidigt vägrade tro på att sex miljoner judar hade fått sätta livet till under Förintelsen. Schumpeter menade att det på sin höjd kunde röra sig om två miljoner. Personen Schumpeter är dock inget huvudtema i boken, utan författaren David Reisman uppehåller sig mer vid hans gärning. Det som genomsyrar samtliga Schumpeters forskningsteman är fascinationen för det nya. Han såg marknaden som en process – inte som ett statiskt jämviktsläge. Genom en ständig evolution skapas, enligt Schumpeter, nya möjligheter. Dessa ser entreprenörerna till att slå mynt av.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv