Organisation och entreprenörskap – vid en första anblick två vitt skilda fält. Det ena andas ordning och reda, det andra nytänkande och skapande. Men i själva verket är de i högsta grad samexisterande.
Organisatoriskt entreprenörskap är något av en tautologi, en ”tårta på tårta”. Det konstaterar Daniel Hjorth, redaktör för Handbook on Organisational Entrepreneurship. I det inledande kapitlet förklarar han varför: Entreprenörskap handlar alltid om organisation. Entreprenören tillför nya komponenter och arrangerar om de existerande, vilket resulterar i nya produkter, tjänster och lösningar. Och detta sker i någon form av organisatorisk kontext.
Boken innehåller 20 nyskrivna kapitel av europeiska, nordamerikanska och nyzeeländska forskare. Bland de nordiska forskarna finns till exempel Helene Ahl som diskuterar genus och entreprenörskap, Ester Barinaga som beskriver trögheten inom socialt entreprenörskap och Bent Meier Sörensen som bidrar med en fascinerande inblick i det kreativa produktionsbolaget Zentropa.
Konst och estetik, evolution, management, strategi och innovation är några av utgångspunkterna för författarnas belysning av ämnet organisatoriskt entreprenörskap. Boken avslutas med ett kapitel om att leda och ledas. Inspirerade av Martin Luther, som på 1500-talet inledde den protestantiska reformationen, spikar Daniel Hjorth och William Gartner upp 59 teser. Men deras handlar inte om försäljningen av avlatsbrev, utan om entreprenöriellt ledarskap.