Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Business Model Innovation – The organizational dimension

Författare:

Nicolai J Foss & Tina Saebi

Förlag:

Oxford University Press

Utgivningsår:

2015

ISBN:

978-0-19-870187-3

Business Model Innovation – The organizational dimension

Business Model Innovation samlar bidrag från ett 20-tal forskare, varav många nordiska. Redaktörer är Nicolai Foss och Tina Saebi, som konstaterar att begreppet ”affärsmodell” har stigit i popularitet under de senaste 20 åren. ”Managementlingo” kallar de det, men med ett innehåll. Organisationer som medvetet innoverar kring sin affärsmodell har potential att skapa nya värden. Daniel Kindströms och Christian Kowalkowskis kapitel handlar om utmaningarna i att gå från produkt- till tjänstedriven affärsmodell. De bygger sin analys på fallstudier i företag som ABB, Ericsson och Metso, och visar hur de har gått från att sälja exempelvis fordon och reservdelar till att fokusera på långsiktig uthyrning och serviceavtal. Torben Pedersen och Henrik Sornn-Friese granskar i sitt kapitel fraktföretaget Maersk.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv