Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

A History of Small Business in America

Författare:

Mansel G Blackford

Förlag:

The University of North Carolina Press

Utgivningsår:

2003

ISBN:

0-8078-2780-0

A History of Small Business in America

Småföretagen är centrala aktörer i USAs ekonomiska, politiska och sociala utveckling, men deras roll har förändrats genom åren. I boken A History of Small Business in America relaterar Mansel Blackford de amerikanska småföretagens utveckling till det övriga näringslivet och jämför också med andra länder. Berättelsen tar sin början före 1880 då småföretaget var normen. Efter 1880 utvecklades teknologier som skapade skalfördelar inom produktionen och distributionen. Vissa företag växte sig då riktigt stora. De som förblev små anpassade sig efter de ändrade förutsättningarna: de blev mer nischade eller fungerade som underleverantörer. Senare påverkades de bland annat av världskrigen och införandet av nya lagar. Blackford beskriver den amerikanska situationen som paradoxal: folket älskar småföretagarna men politikerna satsar hellre på storföretagen.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv