Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Ta kontroll över internationaliseringen

Att utgå från faktorer man kontrollerar, kan bli en hävstång för företag som siktar mot internationella marknader. Det visar en ny licentiatuppsats. Små och medelstora företag dominerar de flesta ekonomier. Många har ingen exportverksamhet i dag, men det finns potential. Ett sätt att realisera potentialen är att ta avstamp i något som företaget redan kan […]

NY AVHANDLING: Improvisera dig fram för att lyckas internationellt

Är ditt företag på väg ut på internationella marknaden i en turbulent tid som denna? Glöm då allt vad strategiska planer heter. Det är ett helt annat upplägg som tar dig till framgång. Instabila och oförutsägbara internationella marknader leder till fler konkurser och misslyckanden. Men småföretag, de mest sårbara i oroliga tider, har sällan råd […]

BOKTIPS: Ekonomisk tillväxt går hand i hand med hållbarhet

Mer välstånd från mindre resurser är möjligt. Den slutsatsen drar forskare i ny bok. – Sedan 1990 har antalet bilar i Sverige ökat med 1,2 miljoner, men koldioxidutsläppen har gått ner med 21 procent. Det berättade Ratioforskaren Jonas Grafström vid den digitala boklanseringen av Mer för mindre? Tillväxt och hållbarhet i Sverige, 1 december 2020. […]

Samarbete löser utmaningar inom de gröna näringarna

Det behövs samarbete och värdeskapande för att göra de gröna näringarna så attraktiva som möjligt. Men hur gör vi då? Detta diskuterades nyligen under en workshop för lärare och huvudmän på Sveriges naturbruksgymnasier. Workshopen arrangerades av ESBRI tillsammans med Skolverket. De gröna näringarna är oerhört viktiga, inte minst med tanke på att matproduktionen är en […]

”Det behövs ett nytt nationellt centrum för entreprenörskap”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i Entré nr 4, 2020: I oktober överlämnades Innovation som drivkraft – från forskning till nytta (SOU 2020:59) till statsrådet Matilda Ernkrans. Uppdraget var att se hur Sverige på bästa sätt kan få nytta av de 74 miljarder kronor som staten varje år satsar på högre utbildning och […]

Kostnadsfritt webbinarium: Hur hanterar företag sina immateriella tillgångar?

Patent, varumärke, design, företagshemligheter, tillverkningsprocesser, databaser… Trots att tillgångarna utgör uppåt 90 procent av företags värde, är kunskapen om dem låg. Välkommen på ett kostnadsfritt webbinarium 16 december klockan 10.00-11.00. Att företag saknar kunskap kring immaterialrättsfrågor kan leda till problem, och det finns inte heller några enkla svar om vilken typ av skydd eller strategi […]

Ny modell tar tillvara korttidspermitterades kunskap

Lunds universitet har länge velat ha in mer kompetens från det snabbrörliga näringslivet. Covid-19-pandemin har gjort det möjligt. Tillsammans med Luleå tekniska universitet har Lunds universitet tagit fram en modell för att fånga upp spetskompetens hos personer i näringslivet som är korttidspermitterade på grund av pandemin. Syftet är att ömsesidigt stärka lärosäten och näringsliv. – […]

Värderingar viktigare än vinst för ekoprenörer

I den nya gröna vågen kliver storstadsbor av ekorrhjulet och återknyter till jorden. Maxim Vlasov kallar dem ”ekoprenörer”, och ser deras entreprenörskap som en kraftfull gräsrotsrörelse. Ordet ekosystem har gjort en resa från biologiböckerna till näringslivsdebatten. Tidigare användes det uteslutande för att beskriva hur levande organismer samspelar i naturen, men de senaste åren har ”ekosystem” […]

Därför riskerar entreprenörskapsforskare uppfinna hjulet på nytt

Entreprenörskapsforskningen har de senaste åren haft ett stort inflöde av forskare från en mängd discipliner. En tillgång på många sätt – men det finns också risker med ett forskningsfält i ständig förändring. Hans Landström, Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet har skrivit artikeln The Evolution of Entrepreneurship as a Scholarly Field. I […]

TEMA: IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | Företag kan missa stora värden

Kunskapen om immateriella tillgångar är generellt låg, både bland entreprenörer och i stödsystemen runt företag. Det gör att svenska företag riskerar att gå miste om stora värden. Patent, varumärken och design är några av de mest kända immateriella tillgångarna. Men till dem räknas också företagshemligheter, tillverkningsprocesser, databaser och en rad andra resurser. Trots att de […]

Sök

Arkiv