Behåll lärarundantaget

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2013:

Förekomsten av svenska och europeiska ”paradoxer” – att våra stora satsningar på FoU inte ger önskad utdelning i form av tillväxt – har diskuterats länge. Is the commercialization of European academic R&D weak? är ytterligare ett inlägg i debatten. Artikeln har publicerats i Research Policy (nr 4, vol 42, 2013). Författarna Staffan Jacobsson, Åsa Lindholm Dahlstrand och Lennart Elg konstaterar att det finns en utbredd uppfattning om att EU underpresterar när det gäller kommersialisering, och att lösningen skulle vara att flytta IP-rättigheter från lärare till universiteten. De håller inte med. I artikeln hävdar de tvärtom att svenska akademiker är duktiga på att nyttiggöra forskning. Att i det här läget slopa lärarundantaget skulle riskera att skada de samarbeten som byggts upp mellan universiteten och näringslivet.

Kontakta staffan.jacobsson@chalmers.se———–

1838

DELA