Barzun satsar vidare på miljöteknik

Jonas
Gustafsson
DELA
-

USA:s nya ambassadör i Sverige, Matthew Barzun, fortsätter sin företrädares satsning på företagande i miljöteknikbranschen. Det annonserade han på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2009.

Under parollen One Big Thing inledde förra amerikanska ambassadören Michael Wood en kampanj för att lansera svenska miljöteknikföretag för amerikanska riskkapitalister. Den satsningen fortsätter, meddelar hans efterträdare Matthew Barzun, om än i något förändrad tappning. Satsningen ligger nämligen helt i linje med vad ambassadörens chef vill lägga krut på.

– Klimatförändringarna är en jätteviktig fråga för president Obama. Och samarbetet med Sverige har gett bra resultat. Det vore galet att sluta arbeta med One Big Thing. Men, det vore också galet att bara fokusera på det. Det finns så mycket mer att lyfta fram här i Sverige. Det är bara att se på hur mycket bra som har kommit fram under det här forumet, sa Barzun.

– Det finns mycket vi kan göra tillsammans för att lyfta fram nya idéer inom det här området. Nya idéer som kan vara till gagn inte bara för de två länder vi representerar, utan för hela världen.

En sak som Barzun särskilt lyfte fram var att Sverige har lyckats med konststycket att ha bra tillväxt – samtidigt som vi har skurit ner på utsläppen.

– Att visa att det går att göra både och samtidigt är otroligt viktigt, för USA och för resten av världen. Sverige kan fungera som ett bra exempel här.

Barzuns tal på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum var också hans första i Sverige där han pratade om sitt entreprenörskap. Innan han engagerade sig politiskt var han bland annat inblandad i starten av mediebolaget CNET, som såldes för 1,8 miljarder dollar 2008.

På hans politiska meritlista står bland annat insamlingsarbete till succékampanjen som ledde fram till Barack Obamas seger i presidentvalet.———–

3119

DELA