Attraktionskraften kommer inifrån

Maria
Marathon Sjöberg
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2007:

Minst en tredjedel av en regions totala tillväxt beror på faktorer inom regionen. Det konstaterar Wenjuan Li vid Umeå universitet. Hon rekommenderar regioner att stärka sin attraktionskraft genom att satsa på dem som redan bor och verkar i regionen, snarare än på platsmarknadsföring.

I sitt avhandlingsarbete, som resulterade i Firms and People in Place – Driving Forces for Regional Growth, ville Wenjuan Li finna generella drivkrafter för regional tillväxt. Med hjälp av data från SCB har hon gjort en kvantitativ studie där hon sammanställt detaljerad information om individer, företag och fastigheter. Utifrån detta material har hon undersökt varje kvadratkilometer i hela Sverige. Hon har använt så kallade flytande referensrutor, oberoende av administrativa indelningar som till exempel kommuner.

– Det viktigaste resultatet är att åtminstone en tredjedel av den regionala tillväxten kommer från interna faktorer i regionen. Sociala och ekonomiska faktorer, befolkningens ålder och antalet invånare i arbetsför ålder påverkar. Om en region har välutbildad arbetskraft är det också bra för den regionala tillväxten, säger filosofie doktor Wenjuan Li.

Två variabler för attraktionskraft

Människors mentala bild av ett område hjälper dem att avgöra om en plats är attraktiv eller inte. Viktigast är boendemiljön, den lokala miljön runt människors hem. Den näst viktigaste faktorn är arbetsmarknaden inom fem mils radie från bostaden.

För att beskriva en plats attraktivitet har Li undersökt dels hur många som flyttar dit och därifrån, dels hur många som är uppväxta på platsen och aldrig flyttar.

– Det är viktigt att titta på en plats attraktivitet från båda dessa aspekter. Om en plats är väldigt attraktiv är det fler personer som flyttar in än som flyttar ut. Men attraktiviteten visar sig också genom att folk som bor i regionen från början aldrig flyttar därifrån.

Hur skapar man då förutsättningar för att höja en regions attraktionskraft? Wenjuan Li rekommenderar regioner att fokusera på att stärka sig inifrån.

– Min uppfattning är att alla regioner vill skapa tillväxt. Både beslutsfattare och vanliga människor vill ha en blomstrande region. En region är inte så stark att den kan påverka den globala eller nationella ekonomin. Men den kan åtminstone fokusera på sina interna faktorer och förbättra de lokala villkoren för människorna som redan lever där.

Nöjda invånare bästa reklamen

Li menar att den första och viktigaste åtgärden är att se till att människor och företag som är etablerade i regionen inte vill flytta därifrån. Hon anser att det är viktigare än att lägga ner mycket pengar på platsmarknadsföring, vilket många svenska kommuner gör i dag.

– Jag tror inte att det är det bästa sättet. Varför inte först satsa pengar på att förbättra livsvillkoren för människorna som redan bor där? En nöjd befolkning är mer kraftfull än platsmarknadsföring. De kommer att berätta om orten för andra. Det blir bra marknadsföring som kan leda till att fler människor och företag kommer att vilja flytta dit.

Även externa faktorer – såsom regionala bidrag eller stora företag som flyttar till regionen – är viktiga för en regions tillväxt.

– Företagsetableringar utifrån kan hjälpa till en hel del för att skapa regional tillväxt, men dessa företag är rotlösa. Om de inte tycker att det är lönsamt att stanna, så flyttar de. De är därför inga säkra kort för regional tillväxt. Interna faktorer, lokala politiker och lokalbefolkningen kan däremot göra något mer beständigt.

För mer info: li.wenjuan@geography.umu.se———–

1728

DELA