Analog anomali

Magnus
Aronsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 4, 2015:

Entré finns fortfarande som tryckt tidning. Men det är inte någon självklarhet – om tio år kanske en anomali. Begreppen digitalisering, automatisering och robotisering dyker upp dagligdags i diskussioner, och troligtvis än mer de kommande åren. Mediebranschen är ett av de områden som har skakats om i grunden.

Men ingen går ”säker”. Taxi- och hotellföretag har fått helt ny konkurrens av plattformsföretag som fungerar som intermediärer mellan kund och leverantör. Boomen för den så kallade delningsekonomin har möjliggjorts av digitaliseringen – här finns potentiella nya konkurrenter till i princip alla branscher.

Temat i detta nummer handlar om hur digital innovation påverkar företagens verksamhet på olika sätt. En av avhandlingarna som vi skriver om handlar om hur biltillverkare har behövt styra om sin organisation i och med att bilen numera är digital.

Det finns även anledning för oss alla – dig och mig – att fundera över vilka kompetenser och färdigheter som krävs framöver för att vara konkurrenskraftig. Även här ger digitaliseringen nya möjligheter med exempelvis så kallade Moocs, onlinekurser via internet. I en uppkopplad värld är ny kunskap bara några klick bort.

All omvandling skapar nya möjligheter, samtidigt som andra möjligheter försvinner. Det gäller för länder, företag och individer. Helt klart är att vi bara har sett början på de innovationer och entreprenöriella möjligheter som kommer med digitaliseringen. Det är något som vi har anledning till att återkomma till.

På tal om kunskap några klick bort – kom ihåg att det finns mycket matnyttigt på vår webb om du vill ta en paus från julfirandet. På andra sidan årsskiftet återkommer vi med nya nummer av (analoga) Entré och (digitala) e-Entré samt Estradföreläsningar, bland annat om öppen innovation och design thinking.

God jul och gott nytt år!———–

1600

DELA