Akademiker gillar att pussla

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2014:

Akademiker bryr sig om sitt anseende. De vill gärna bli förknippade med vetenskapliga genombrott, få uppskattning och återkoppling från studenter. Cesisforskaren Anders Broström höll nyligen sin docentföreläsning ”The art of herding cats: Understanding the incentive structures of academia”. I den tog han upp flera drivkrafter som har identifierats i forskningen om universitetslärare och forskare. Förutom ett gott anseende, eftersträvar akademiker en fast anställning och möjligheten att uppnå andra ”bra positioner”. De bryr sig om både resurserna till forskning och forskarutbildning och sin personliga inkomst. Akademiker ser högre utbildning och forskning som ideal och viktiga aktiviteter i sig. De drivs av ”pussellösandet”, nyfikenheten och av glädjen i att lära sig och lära ut. Att veta mer om akademikers drivkrafter är en viktig förutsättning för en fördjupad förståelse av villkoren för exempelvis samverkan med omvärlden, menar Broström. Vidare forskning inom området krävs för att förbättra vår förståelse för om – och i så fall hur – en förändring av högskolans organisation och finansiering påverkar verksamheten.

Kontakta anders.brostrom@indek.kth.se———–

1512

DELA