ABBA del av starkt kluster

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2004:

Den må kallas radioskval, dunka-dunka och tuggummipop, men faktum är att Sveriges musikindustri bildar ett konkurrenskraftigt kluster. I Populärmusik i Svedala (SNS förlag, 2004) sätter Daniel Hallencreutz, Per Lundequist och Anders Malmberg det svenska musikundret i ett ekonomiskt perspektiv. De hävdar att framgångsrika grupper som ABBA, Europe och Roxette har bidragit till uppbyggnaden av klustret. Kanske är också megastjärnor som Jenny Lind och Jussi Björling en del av förklaringen till Sveriges framgångar på området. Författarna konstaterar att musikklustret innehåller såväl samspel som rivalitet. Mentorer bidrar till lärande samtidigt som konkurrensen sporrar till utveckling. Boken avslutas med en diskussion om näringspolitiska lärdomar och utmaningar.

För mer info: per@intersecta.se ———–

1706

DELA